Česku chybí odborná debata o multikulturní výchově
Výzkum byl vypracován na základě 40 hloubkových rozhovorů, které se zástupci 40 vybraných projektů vedlo od října do listopadu 2007 celkem pět výzkumníků. „Je třeba vést v patrnosti, že výzkum je pouhou sondou provedenou na omezeném vzorku organizací a pracovišť. Nelze jej považovat za reprezentativní pro všechny programy multikulturní výchovy v České republice,“ říká koordinátorka projektu Markéta Hajská. I tak ale výsledky výzkumu nabízí mnohá cenná zjištění o stavu multikulturní výchovy v České republice.
Jedním z klíčových výstupů výzkumu je fakt, že multikulturní výchova se stala pojmem, který málokdo dokáže definovat či přesně vymezit. Každý třetí respondent (35 %) uvedl, že za aktivitu multikulturní výchovy lze označit „všechno možné“. Mezi nejčastěji uváděnými typy konkrétních aktivit pak byly: kulturní akce zaměřené na multikulturní dialog (7×), vzdělávací akce pro veřejnost (6×), multikulturní večery (4×), vzdělávání studentů (3×), besedy (3×) a vzdělávání pedagogů (3×).
Zajímavým zjištěním je také to, že mnozí realizátoři projektů mají jen velmi malou zkušenost se zahraniční literaturou i se současnými odbornými debatami o multikulturní výchově, které probíhají za hranicemi našeho státu. „Náš výzkum dokládá, že ačkoliv v České republice každým rokem přibývá počet vydaných publikací o multikulturní výchově, zvětšuje se kvalita i spektrum projektů, seriózní odborná debata na toto téma je u nás stále ještě v plenkách,“ dodává Markéta Hajská.
Velká část organizací navíc vychází z neaktuálních, a tedy překonaných konceptů. Takto třeba většina respondentů odpověděla, že multikulturní výchova má řešit soužití skupin. Individuální identita (zaměřená více na jednotlivce) byla kategorií, v níž respondenti uvažovali jen zřídka.
Výzkum „Situační analýza zaměřená na zmapování stávající nabídky na trhu institucionální podpory a realizace programů multikulturní výchovy v ČR ve vztahu k různým cílovým skupinám“ byl uskutečněn díky finanční podpoře Evropské unie.
Celou závěrečnou zprávu z výzkumu si můžete stáhnout zde:
http://www.varianty.cz/download/doc/books/35.pdf
Pro ICM NIDM zpracovala Gabriela Žemlličková
březen 2008
zdroj: Člověk v tísni
Tipy
Jinde píší
- Prodloužení členství v ČRDM na rok 2020
- Prodloužení členství v ČRDM na rok 2020
- Výměna mládeže s názvem „Jak měníme režim“
- Informace k vyplňování osvědčení vydávaného poskytovateli vzdělávání v zahraničí od školního roku 2019/2020
- Připravte si krmítka, vyzývají ornitologové veřejnost v programu Ptačí hodinka
- Informace k vyplňování vysvědčení ve středních školách a v konzervatořích
- MPO dostalo k energeticko-klimatickému plánu stovky připomínek
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|
|
|
|
|
|
|
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|
|
|
|
|
|
|
30 |
31 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Menu
- Pro pracovníky s mládeží
- Kariérové poradenství
- Vzdělávání v ČR
- Vzdělávání v zahraničí
- Práce v ČR
- Práce v zahraničí
- Cestování v ČR
- Cestování v zahraničí
- Volný čas
- Životní styl
- Zdraví
- Ekologie
- Sociálně patologické jevy
- Sociální skupiny
- Občan a společnost
- Mládež a EU
- Gramotnosti pro 21.století
- Mapa stránek
- Partneři
- RSS NICM