K sehnání práce pomůžou i sociální sítě

Češi se stále bojí používat komunitní sítě při rozvoji své kariéry. Některé z nich přitom mohou pomoci.

Když odcházela Monika Brožková z tiskového oddělení společnosti Asseco, založila si profil na komunitní síti LinkedIn, která slouží pro vytváření pracovních kontaktů. „Díky tomu jsem se zkontaktovala s tehdejší manažerkou jedné IT společnosti," popisuje Brožková způsob, jak téměř okamžitě našla práci.

V Česku však hledání práce přes komunitní sítě zatím není příliš oblíbené, i když začíná být častější. Příběh Moniky Brožkové dokládá, že díky nim se dá práce najít snadno. Nové zaměstnání totiž našla i navzdory tomu, že má zatím ve své »síti« poměrně málo kontaktů, pouhých 42 lidí.

„Síť každého uživatele začíná pořádně fungovat, když má stovky kontaktů," komentuje Adam Zbiejczuk, který má sociální sítě na starosti ve firmě Ataxo, která se zabývá marketingem na internetu a v sociálních sítích.

Řada lidí své pavučiny ze známých a partnerů na internetu splétá z mnoha důvodů, nejen kvůli hledání zaměstnání. Síť je totiž výhodná i třeba pro vyhledávání obchodních partnerů.

„Přes Xing mě kontaktovali zástupci rakouské firmy Datamobile. Po několika schůzkách jsme se dohodli, že budu v Česku nabízet jejich internetové připojení," říká Petr Dvořák, soukromý konzultant, který komunitní sítě využívá ke své práci. Dodává, že je pro něho výhodné mít profil na LinkedIn i Xingu, protože obě sítě se vzájemně doplňují.

Příběhů úspěšného využití moderních technologií při kariérním růstu je řada. Základem jsou klasické profesní sítě typu LinkedIn a Xing, které dnes personální agentury používají téměř rutinně.

 

Facebook jako nástroj oslovení

„Dnes jenom málo mladých lidí čte denní tisk. Zato většina z nich každý den zapne Facebook," říká Miriama Chylíková z personální agentury Trenkwalder.

Potvrzuje to také Jiří Halbrštát z agentury Manpower. Podle něho je každá komunitní síť vhodná k jinému druhu kontaktu. „Facebook se nám osvědčil pro hromadné oslovování studentů a absolventů. Je také vhodný pro dlouhodobou komunikaci například s brigádníky, kteří se k nám opakovaně vracejí," vysvětluje.

Naproti tomu LinkedIn pomalu osidlují manažeři. Původně sice tuto síť využívali hlavně lidé z oboru IT, nyní je stále oblíbenější i v jiných odvětvích.

„LinkedIn je v současné době velice výhodný zejména při vyhledávání středního a vyššího managementu. Nicméně neustále se rozšiřuje a proniká i do řad specialistů a dalších pozic," říká Mikuláš Procházka ze společnosti Grafton Recruitment.

Někteří odborníci nicméně zpochybňují schopnosti headhunterů využít komunity pro cílené vyhledávání. Místo toho totiž často hromadně oslovují všechny, kteří aspoň trochu splňují jejich kritéria.

„Měsíčně dostávám jednu až dvě nabídky," říká webdeveloper Richard Fridrich, který dnes pracuje v internetové společnosti Centrum Holdings.

Ale i on využívá komunitní sítě ke své práci. „Když se mi dostane do rukou něčí životopis, vygooglím si ho. Najdu si jeho blog, účet na Facebooku a Twitteru," říká. Podle něho jsou reference a zapojování do on-line komunit důležitější než třeba vzdělání. Díky nim se totiž pozná, zda má uchazeč zájem jen o teplé místečko, nebo se chce trvale učit.

Podle průzkumu společnosti Robert Half Czech Republic 78 procent českých manažerů dává stále přednost klasickému životopisu. Vlastní profil má u nás pouze osmnáct procent manažerů, zatímco v Německu je to již 40 a v Nizozemsku dokonce 60 procent.

 

Pokračování článku zde

 

 

Zdroj: KarieraWeb.cz
Vložila Markéta Šretrová, březen 2011

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1
2
3
4
 
 
 
 
 
 
 
5
6
7
8
9
10
11
 
 
 
 
 
 
 
12
13
14
15
16
17
18
 
 
 
 
 
 
 
19
20
21
22
23
24
25
 
 
 
 
 
 
 
26
27
28
29
30
31
1