Kyberšikana

Pojem kyberšikana (někdy se používají i cizí výrazy kyber-mobbing, e-mobbing apod.) představuje úmyslné urážky, vyhrožování, zesměšňování nebo obtěžování druhých prostřednictvím moderních komunikačních prostředků většinou v delším časovém období. Kyberšikana se odehrává na Internetu (např. prostřednictvím e-mailů, chatovacích aplikací jako je ICQ, v sociálních sítích, na videích umístěných na internetových portálech)nebo prostřednictvím mobilního telefonu (např. SMS zprávami nebo nepříjemnými telefonáty). Pachatel často jedná anonymně, takže oběť netuší, od koho útoky pochází.

 

 

Typické rysy

- je časově neomezená - útočník může oběť obtěžovat 24 hodin denně

- publikum široké - kdokoliv

- obsah se šíří velmi rychle - prostřednictvím informačních technologií

- anonymita pachatelů - je zpravidla obtížné, pokud je pachatel zdatný v práci s PC, mobilem apod., vypátrat jeho identitu

- změna pojetí osobnosti agresora x oběti - anonymita informačních technologií umožňuje útočit i zjevně fyzicky slabším jedincům na zdatné oběti

- možná neúmyslnost - zveřejnění fotografií nemusí být vždy míněno jako útok na kohokoliv, nicméně může ve výsledku způsobit nepříjemnosti oběti


Principy (proč to pachatelé dělají):

1)      Uvolnění

2)      Uznání

3)      Posílení pocitu sounáležitosti

4)      Demonstrace síly

5)      Strach

 

Příčiny a spouštěče:

- Je to „normální"

- Nuda

- Kulturní konflikty

- Spory ve třídě

- Rozpad přátelství

- Proměna třídního kolektivu

- Zveřejnění osobních informací

 

Jak na ní - co nepodcenit:

1)      Žáci často netuší, čeho se dopouštějí

2)      Důležité včas vysvětlit důsledky jednání

3)      Učitelé musejí respektovat a akceptovat fakt, že počítače k dnešní době patří (stejně jako mobily)

 

Jak kyberšikanu rozpoznat, indikátory:

  • Zhoršení atmosféry ve třídě / škole
  • Rozpady přátelství
  • Během školních akcí
  • Zdravotní potíže
  • Změny chování
  • Schránky důvěry
  • Ztrácení osobních věcí
  • Zlehčování situace


Kdo pomůže?

- školní metodik prevence s výchovným poradcem, školním psychologem, třídním učitelem, se školským poradenským zařízením, pediatrem

 

Nejlepší je ta pomoc, která je nejblíže a může být nejrychlejší. Zkuste se obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu, středisko výchovné péče, nebo jakéhokoli psychologa v místě bydliště. V případě, že máte pocit, že Vám nikdo nepomáhá, oslovte školské odbory orgánů místní samosprávy nebo českou školní inspekci.

 

Doporučené odkazy: 

 

www.saferinternet.cz (Informace na téma kyberšikana, ochrana osobních údajů aj. V sekci „Ke stažení" výsledky výzkumu chování dětí na Internetu)

www.bezpecne-online.cz (Stránky pro teenagery, rodiče a učitele s informacemi o bezpečném používání internetu, prevenci a řešení kyberšikany; výukové materiály)

www.protisikane.cz (Informace o kyberšikaně a jejích projevech, tipy pro rodiče)

www.minimalizacesikany.cz (Praktické rady pro rodiče, učitele a děti, jak řešit šikanu a jak jí předcházet. V sekci „Pro média" tisková zpráva s výsledky šetření o kyberšikaně na školách)

http://prvok.upol.cz (Centrum prevence rizikové virtuální komunikace UPOL, v sekci „Výzkum" výsledky výzkumného šetření Kyberšikana u českých dětí)

www.sikana.org (Stránky občanského sdružení Společenství proti šikaně - aktuality z oblasti, související odkazy apod.)

 

 

 

Poslední aktualizace Markéta Žáková, srpen 2015.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
27
28
29
30
1
2
3
 
 
 
 
 
 
 
4
5
6
7
8
9
10
 
 
 
 
 
 
 
11
12
13
14
15
16
17
 
 
 
 
 
 
 
18
19
20
21
22
23
24
 
 
 
 
 
 
 
25
26
27
28
29
30
31