Neslyšící zaměstnanci jsou pro firmy přínosem

 Nezisková organizace APPN, o. s., která provozuje Agenturu profesního poradenství pro neslyšící, v těchto dnech hledá další firmy, které chtějí zaměstnat lidi s vadou sluchu. Podle zkušeností agentury mohou tito zaměstnanci být pro firmu přínosem. Jsou svému zaměstnavateli věrní a práce si váží. Dobře se uplatňují například při vytváření databází a shromažďování klíčových informací, které jsou důležité pro úspěch firmy na trhu. Lidé s vadou sluchu zaujímají v komerčních společnostech širokou škálu pracovních pozic. Jsou mezi nimi pokladníci, zámečníci, pracují v tiskárnách i v hotelových službách, dělají programátory, asistují pedagogům.

Největší překážkou při hledání zaměstnání je pro lidi s vadou sluchu obava slyšících s nimi komunikovat. A právě bariéry mezi světem zvuků a ticha pomáhá překonávat APPN. Poskytuje neslyšícím lidem specializovaný servis nejen při hledání zaměstnání, ale i další služby užitečné pro jejich osobní i profesní rozvoj. Agentura nyní registruje ve své databázi více než 300 uchazečů o práci. Za posledních šest měsíců se agentuře podařilo najít zaměstnání pro více než 80 těchto klientů. Služba agentury je financovaná z peněz ESF. Firmy, které by chtěly neslyšící zaměstnat, mohou agenturu kontaktovat na e-mail appn@appn.cz, na tel.: 222 519 835, 739 245 194. Více informací o činnosti agentury je možné získat na internetových stránkách www.appn.cz.    

Podle zkušeností agentury se zaměstnavatelé bojí potíží při komunikaci s těmito zaměstnanci, a tak je odmítají pozvat i na přijímací pohovor. Přitom při troše vstřícnosti z obou stran se bariéry dají lehce překonat. Mezi lidmi s vadou sluchu jsou různé skupiny. Jsou lidé, kteří využívají zbytky sluchu, a tak s nimi může okolí komunikovat mluvenou řečí. Někteří velmi dobře odezírají. Pro snadné dorozumění je třeba pouze zachovat příznivé světelné podmínky a spolupracovníci musí dobře artikulovat. Zaměstnavatelé, kteří mají například ve svém týmu pracovníky se zbytkem sluchu, se s nimi domlouvají krátkými heslovitě psanými vzkazy.

APPN poskytuje svým klientům pomoc pracovního konzultanta. Konzultant je nápomocen uchazeči o práci po celou dobu procesu hledání zaměstnání. Pomáhá mu např. kontaktovat firmy, je s ním při prvních krocích na pracovišti. Navrhuje způsob komunikace mezi neslyšícím klientem a jeho kolegy. Jde mu o to, aby se neslyšící snadno zapracoval a vedení firmy bylo spokojené. Je k dispozici i zástupcům firmy, pokud se vyskytne nějaké nedorozumění. Pracovní konzultant je s klientem na pracovišti pár dní i třeba po celou zkušební dobu. Jak je potřeba.

„Lidé s vadou sluchu mohou vykonávat i specializované práce, dostanou-li příležitost. Například jsme našli práci zámečníkovi, který montuje součástky do aut policistům a hasičům. Mezi našimi klienty jsou kuchaři, řidič dodávky, cukráři i kadeřnice, máme tu také správce počítačových sítí," říká Marie Horáková, vedoucí APPN, a dodává: „Někteří neslyšící zpracovávají různé databáze. Jsou to práce, na které si v minulosti firmy najímali studenty, ale ti nebyli moc spolehliví. Na trvalé zaměstnance z řad našich uchazečů se zaměstnavatel spolehnout může."

APPN v rámci služeb zaměřených na podporovaného zaměstnání pořádá pro nezaměstnané s vadou sluchu například jobkluby, kde se naučí jak hledat zaměstnání, psát životopis, komunikovat s kolegy, jak zvládnout přijímací pohovor. Ale také jak pracovat s tlumočníkem znakového jazyka, protože někteří neslyšící nejsou zvyklí služeb tlumočníka využívat. Služby tlumočníků umí APPN zprostředkovat neslyšícím lidem i při jiných úředních jednáních. APPN pořádá také vzdělávací kurzy, zvláště jazykové kurzy a kurzy zaměřené na získání nových dovedností v oblasti počítačové techniky.

Tyto služby poskytuje agentura neslyšícím už 2. rok v rámci projektu financovaného z peněz Evropské unie.

 

Zdroj: www.spotrebitele.info

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1
2
3
4
5
6
7
 
 
 
 
 
 
 
8
9
10
11
12
13
14
 
 
 
 
 
 
 
15
16
17
18
19
20
21
 
 
 
 
 
 
 
22
23
24
25
26
27
28
 
 
 
 
 
 
 
29
30
31
1
2
3
4